Richtlijnen tijdens het lesgeven +/- 15 minuten

Audio en video

  1. We gebruiken de aanvoegende wijs in de tegenwoordige tijd om waarschijnlijkheden en hypotheses uit te drukken.
  2. De meest voorkomende uitdrukkingen zijn: "tal vez, quizás, es posible que, es probable que."
ExpresiónEjemplo
QuizásQuizás la hoja de reclamación no solucione el descontento de los clientes. (Misschien lost het klachtenformulier de ontevredenheid van de klanten niet op.)
Tal vezTal vez la protesta termine con una crítica hacia la empresa. (Misschien eindigt de protestactie met een kritiek op het bedrijf.)
Es posible queEs posible que el malestar de los clientes provoque más quejas en redes sociales. (Het is mogelijk dat het ongenoegen van de klanten meer klachten op sociale media veroorzaakt.)
Es probable queEs probable que la gente se lleve un disgusto por la insatisfacción general. (Het is waarschijnlijk dat de mensen een teleurstelling opleveren door de algemene ontevredenheid.)

Uitzonderingen!

  1. Als de spreker de waarschijnlijkheid hoog inschat, kan hij de indicatief gebruiken in plaats van de conjunctief. Voorbeeld met een hogere zekerheid: "Quizás la hoja de reclamación tiene algún efecto positivo."

Oefening 1: Presente de subjuntivo: probabilidad e hipótesis

Instructie: Vul het juiste woord in.

Toon vertaling Toon antwoorden

sea, protesten, se quejen, lleven, provoque, solucione, expresen, lleve

1. Solucionar:
Quizás la hoja de reclamación no ... la insatisfacción de los clientes.
(Misschien lost het klachtenformulier de ontevredenheid van de klanten niet op.)
2. Ser:
Tal vez la causa de las protestas ... el gran descontento general.
(Misschien is de oorzaak van de protesten het grote algemene ongenoegen.)
3. Provocar:
Es posible que el malestar de los empleados ... más críticas hacia la empresa.
(Het is mogelijk dat het ongemak van de medewerkers meer kritiek op het bedrijf veroorzaakt.)
4. Quejarse:
Es probable que algunos clientes ... después de recibir un mal servicio.
(Het is waarschijnlijk dat sommige klanten zullen klagen nadat ze slechte service hebben ontvangen.)
5. Protestar:
Quizás los clientes ... porque nadie les entregó la hoja de reclamación.
(Misschien protesteren de klanten omdat niemand hen het klachtenformulier heeft gegeven.)
6. Llevar:
Tal vez el descontento general ... a la dirección a cambiar sus políticas.
(Misschien zal de algemene ontevredenheid het bestuur ertoe brengen zijn beleid te veranderen.)
7. Llevar:
Es posible que los empleados se ... un disgusto tras la última reunión.
(Het is mogelijk dat de werknemers teleurgesteld zijn na de laatste vergadering.)
8. Expresar:
Es probable que los consumidores ... su insatisfacción a través de las redes sociales.
(Consumenten zullen hun ontevredenheid waarschijnlijk via sociale media uiten.)