- We gebruiken de aanvoegende wijs in de tegenwoordige tijd om waarschijnlijkheden en hypotheses uit te drukken.
- De meest voorkomende uitdrukkingen zijn: "tal vez, quizás, es posible que, es probable que."
Expresión | Ejemplo |
---|---|
Quizás | Quizás la hoja de reclamación no solucione el descontento de los clientes. (Misschien lost het klachtenformulier de ontevredenheid van de klanten niet op.) |
Tal vez | Tal vez la protesta termine con una crítica hacia la empresa. (Misschien eindigt de protestactie met een kritiek op het bedrijf.) |
Es posible que | Es posible que el malestar de los clientes provoque más quejas en redes sociales. (Het is mogelijk dat het ongenoegen van de klanten meer klachten op sociale media veroorzaakt.) |
Es probable que | Es probable que la gente se lleve un disgusto por la insatisfacción general. (Het is waarschijnlijk dat de mensen een teleurstelling opleveren door de algemene ontevredenheid.) |
Uitzonderingen!
- Als de spreker de waarschijnlijkheid hoog inschat, kan hij de indicatief gebruiken in plaats van de conjunctief. Voorbeeld met een hogere zekerheid: "Quizás la hoja de reclamación tiene algún efecto positivo."
Oefening 1: Presente de subjuntivo: probabilidad e hipótesis
Instructie: Vul het juiste woord in.
sea, protesten, se quejen, lleven, provoque, solucione, expresen, lleve
1.
Solucionar:
Quizás la hoja de reclamación no ... la insatisfacción de los clientes.
(Misschien lost het klachtenformulier de ontevredenheid van de klanten niet op.)
2.
Ser:
Tal vez la causa de las protestas ... el gran descontento general.
(Misschien is de oorzaak van de protesten het grote algemene ongenoegen.)
3.
Provocar:
Es posible que el malestar de los empleados ... más críticas hacia la empresa.
(Het is mogelijk dat het ongemak van de medewerkers meer kritiek op het bedrijf veroorzaakt.)
4.
Quejarse:
Es probable que algunos clientes ... después de recibir un mal servicio.
(Het is waarschijnlijk dat sommige klanten zullen klagen nadat ze slechte service hebben ontvangen.)
5.
Protestar:
Quizás los clientes ... porque nadie les entregó la hoja de reclamación.
(Misschien protesteren de klanten omdat niemand hen het klachtenformulier heeft gegeven.)
6.
Llevar:
Tal vez el descontento general ... a la dirección a cambiar sus políticas.
(Misschien zal de algemene ontevredenheid het bestuur ertoe brengen zijn beleid te veranderen.)
7.
Llevar:
Es posible que los empleados se ... un disgusto tras la última reunión.
(Het is mogelijk dat de werknemers teleurgesteld zijn na de laatste vergadering.)
8.
Expresar:
Es probable que los consumidores ... su insatisfacción a través de las redes sociales.
(Consumenten zullen hun ontevredenheid waarschijnlijk via sociale media uiten.)