10K+ studenten - 4.8/5

Leer met een leraar Inclusief leermaterialen Oefen conversatie

Spaans B1.9.2 De reclame van gisteren: Posters en Pamfletten

Een kort verhaal over hoe producten in het verleden werden gepromoot met posters en folders.

Cuento corto: La publicidad de ayer: Carteles y Folletos

Una historia corta sobre cómo se promocionaban los productos en el pasado con carteles y folletos.

Spaans B1.9.2 De reclame van gisteren: Posters en Pamfletten

B1 Spaans

Niveau: B1

Module 2: Medios de comunicación cotidianos (Alledaagse media)

Les 9: Publicidad (Reclame en publiciteit)

Richtlijnen tijdens het lesgeven +/- 15 minuten

Audio en video

Audio
Audio
Audio met vertalingen
Audio met vertalingen

Tekst en vertaling

1. Estábamos en la oficina cuando el jefe nos contó cómo se promocionaban los productos en el pasado. We waren op kantoor toen de baas ons vertelde hoe men vroeger de producten promootte.
2. Antes, la campaña de márquetin era muy diferente. Vroeger was de marketingcampagne heel anders.
3. Casi todos los productos se promocionaban con carteles. Bijna alle producten werden gepromoot met affiches.
4. Las marcas confiaban en folletos con muchos colores para anunciar sus productos. Merken vertrouwden op brochures met veel kleuren om hun producten te adverteren.
5. El contenido publicitario era claro y no promocionaba mentiras. De reclame-inhoud was duidelijk en promootte geen leugens.
6. En ese tiempo no había influencers ni vídeos patrocinados para anunciar ofertas. In die tijd waren er geen influencers of gesponsorde video's om aanbiedingen aan te kondigen.
7. Todo el contenido publicitario se veía solamente en las calles. Alle advertentie-inhoud was alleen op straat te zien.
8. Se creaban folletos cuando el internet empezó a cambiar el mundo del márquetin. Men maakte folders toen het internet begon de wereld van marketing te veranderen.
9. Ahora todo es diferente. Las marcas de hoy usan vídeos patrocinados como estrategia de márquetin. Nu is alles anders. De merken van vandaag gebruiken gesponsorde video's als marketingstrategie.

Oefening 1: Discussievragen

Instructie: Bespreek de vragen nadat je naar de audio hebt geluisterd of de tekst hebt gelezen.

  1. ¿Cómo se promocionaban productos en el pasado?
  2. Hoe werden vroeger producten gepromoot?
  3. ¿Dónde se veían los carteles y folletos?
  4. Waar zag men de posters en folders?
  5. ¿Cuál es el problema del márquetin de hoy?
  6. Wat is het probleem met marketing tegenwoordig?
  7. ¿Cómo ha cambiado la relación entre la verdad y la mentira en la publicidad durante los últimos años?
  8. Hoe is de relatie tussen waarheid en leugen in de reclame de afgelopen jaren veranderd?
  9. ¿Crees que los carteles todavía son útiles? ¿Por qué?
  10. Denk je dat posters nog steeds nuttig zijn? Waarom?

Oefening 2:

Instructie: Vul het juiste woord in.

Toon vertaling Toon antwoorden

influencers, publicitario, productos, carteles, anunciar, márquetin

1.
Estábamos en la oficina cuando el jefe nos contó cómo se promocionaban los ... en el pasado.
(We waren op kantoor toen de baas ons vertelde hoe producten in het verleden werden gepromoot.)
2.
Antes, la campaña de ... era muy diferente.
(Vroeger was de marketingcampagne heel anders.)
3.
Casi todos los productos se promocionaban con ....
(Bijna alle producten werden gepromoot met posters.)
4.
Las marcas confiaban en folletos con muchos colores para ... sus productos.
(De merken vertrouwden op kleurrijke folders om hun producten aan te kondigen.)
5.
El contenido ... era claro y no promocionaba mentiras.
(De reclame-inhoud was duidelijk en promootte geen leugens.)
6.
En ese tiempo no había ... ni vídeos patrocinados para anunciar ofertas.
(In die tijd waren er geen influencers of gesponsorde video's om aanbiedingen aan te kondigen.)