- De cijfers van 0 tot 9 worden "unidades" genoemd.
- Van 0 tot 15 zijn unieke cijfers en volgen ze geen specifiek patroon.
- Van 16 tot en met 19 wordt dieci gecombineerd met de eenheden. Voorbeeld: Diecisiete (17)
- De 0 wordt uitgesproken als "cero".
Números del 1 al 20 (Nummers van 1 tot 20)
1: Uno (Één) | 11: Once (Elf) |
2: Dos (Twee) | 12: Doce (Twaalf) |
3: Tres (Drie) | 13: Trece (Dertien) |
4: Cuatro (Vier) | 14: Catorce (Veertien) |
5: Cinco (Vijf) | 15: Quince (Vijftien) |
6: Seis (Zes) | 16: Dieciséis (Zestien) |
7: Siete (Zeven) | 17: Diecisiete (Zeventien) |
8: Ocho (Acht) | 18: Dieciocho (Achtien) |
9: Nueve (Negen) | 19: Diecinueve (Negentien) |
10: Diez (Tien) | 20: Veinte (Twintig) |
Uitzonderingen!
- "Un par" betekent 2. Voorbeeld: "Un par de zapatos" (Een paar schoenen).
- "Una docena" betekent 12. Voorbeeld: "Una docena de huevos" (Een dozijn eieren).
Oefening 1: Números cardinales: básicos
Instructie: Vul het juiste woord in.
Uno, Once, Cinco, Nueve, Tres, Trece, Diez, Seis
Oefening 2: Meerkeuze
Instructie: Kies de juiste oplossing
1. Yo _____ hasta cien en la clase de español.
(Ik _____ tot honderd in de Spaanse les.)2. Ella _____ cinco y diez para hacer quince.
(Zij _____ vijf en tien bij elkaar om vijftien te maken.)3. Nosotros _____ cuatro para encontrar el resultado.
(Wij _____ vier af om het resultaat te vinden.)4. Tú _____ siete por ocho en la clase de matemáticas.
(Jij _____ zeven met acht in de wiskundeles.)5. Ellos _____ noventa y nueve alumnos en la escuela.
(Zij _____ negenennegentig leerlingen op school.)6. Yo _____ veinticinco y treinta para obtener cincuenta y cinco.
(Ik _____ vijfentwintig en dertig op om vijfenvijftig te krijgen.)